3 czerwca 2024

Toyota RAV4 – 30 lat ewolucji

SUV, który stworzył segment i stał się ikoną motoryzacji

Toyota RAV4 – przełomowy model, który stworzył segment kompaktowych SUV-ów – liczy już 30 lat. W tym czasie samochód ten z auta rekreacyjnego zmienił się w praktycznego i komfortowego SUV-a, a także zyskał innowacyjne i zelektryfikowane napędy. Od 1994 roku na świecie sprzedano już ponad 14 mln egzemplarzy Toyoty RAV4.

W maju 1994 roku do sprzedaży trafił nowy model Toyoty – RAV4. Samochód odmienił świat motoryzacji i stał się ikoną kompaktowych SUV-ów. Kolejne generacje tego auta wyposażone w innowacyjne technologie wyznaczały coraz to nowe standardy w swoim segmencie.

Po raz pierwszy Toyotę RAV4 zaprezentowano w marcu 1994 roku podczas targów w Genewie. Kompaktowy SUV z napędem na cztery koła i nadwoziem samonośnym był odpowiedzią na wyzwania współczesności. Sam termin „SUV” nie był wówczas dobrze znany, ale nowe auto zostało entuzjastycznie przyjęte przez dziennikarzy i gości targów.

RAV4 został zaprojektowany zgodnie z wizją, którą prezentował prototypowy model RAV-FOUR pokazany podczas Tokio Motor Show w 1989 roku. Było to kompaktowe auto o sportowym charakterze i przestronnej kabinie. Wyższa pozycja za kierownicą zapewniała doskonałą widoczność, co zwiększało poczucie bezpieczeństwa. Układ jezdny łączył zdolności terenowe z osiągami oraz komfortem na co dzień, spełniając jednocześnie wyśrubowane normy bezpieczeństwa oraz środowiskowe.

Kolejnym niezwykle istotnym elementem, nad którym pracowali projektanci, były napędy. Już w 1997 roku Toyota zaczęła korzystać z nowych technologii, by zmniejszyć wpływ na środowisko. Na wybranych rynkach wprowadzono wówczas do sprzedaży RAV4 z bateryjnym napędem elektrycznym (BEV).

W 2016 roku zadebiutowała czwarta generacja RAV4 wyposażona w napęd hybrydowy (HEV). W 2020 roku do modelu RAV4 dołączyła hybryda plug-in (PHEV), podkreślając wielotorowe podejście Toyoty do redukcji emisji CO2, które polega oferowaniu szerokiej gamy napędów dostosowanych do lokalnych potrzeb rynku, przepisów oraz infrastruktury.

Innowacyjne zelektryfikowane napędy zwiększyły komfort podróżowania, a także poprawiły dynamikę auta. Zastosowanie nowoczesnych platform i układów zawieszania pozwoliło ulepszyć prowadzenie samochodu. Stale pracowano też nad funkcjonalnością auta i jego bezpieczeństwem. Kolejne generacje systemów Toyota Safety Sense identyfikują coraz większą liczbę zagrożeń i minimalizują ryzyko zderzenia.

W ciągu 30 lat obecności na światowym rynku Toyota RAV4 stała się ikoną motoryzacji i jednym z najczęściej kupowanych modeli, Pod koniec 2023 roku liczba sprzedanych egzemplarzy tego modelu przekroczyła już 14 mln egzemplarz. W Europie do klientów trafiło ponad 2,5 mln RAV4. Obecnie 91% sprzedaży w tym regionie stanowią hybrydy i hybrydy plug-in, a największymi rynkami tego auta są Francja, Hiszpania, Polska, Wielka Brytania i Włochy.

Początek

RAV4 (skrót od: Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive) to model, który pisze swoją historią od 1989 roku. To właśnie wtedy podczas Tokio Motor Show zaprezentowano prototypowy model RAV-FOUR z napędem na cztery koła. Koncepcyjne auto było tylko wizją stylistyczną, ale pojazd został entuzjastycznie przyjęty przez gości targów. W 1991 roku projekt dostał zielone światło i rozpoczęto prace rozwojowe.

Pierwsza generacja (1994–2000)

Twórcy pierwszej generacji RAV4 stworzyli samochód o wyrazistym designie, który podkreślały przyciągające wzrok krzywizny i linie. Montowane na tylnych drzwiach koło zapasowe podkreślało off-roadowe zdolności auta, ale jego stylistyka pasowała także do miejskiego otoczenia.

Pierwsza generacja Toyoty RAV4 miała dwu- lub trzydrzwiowe nadwozie o długości 3,69 m. Auto napędzał dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 129 KM, który zamontowano poprzecznie, a moc była przekazywana na wszystkie cztery koła. Model wyróżniał się samonośnym nadwoziem oraz niezależnym zawieszeniem tylnych kół. Wysoka pozycja za kierownicą dawała doskonałą widoczność, a kompaktowe wymiary zewnętrzne przekładały się na łatwość manewrowania autem.

W 1996 roku do gamy dołączył pięciodrzwiowy model o długości 4,1 m. Pojawiła się możliwość zamówienia auta z napędem na przód oraz trzydrzwiowa wersja z miękkim dachem.

Rok później na wybranych rynkach rozpoczęto sprzedaż wariantu z bateryjnym napędem elektrycznym. Silnik elektryczny o mocy 45 kW (63 KM) napędzał przednie koła, a niklowo-wodorkowa bateria została umieszczona pod podłogą. Zasięg auta wynosił około 200 km.

Druga generacja (2000–2006)

Druga generacja Toyoty RAV4, która pojawiła się na rynku w 2000 roku, otrzymała nową platformę, nowe zawieszenie oraz stały napęd na cztery koła. Poprawił się komfort podróżowania, a wnętrze zyskało na jakości. W gamie pojawiły się nowe wersje wyposażenia.

W porównaniu z poprzednikiem wersje trzy- i pięciodrzwiowa zyskały odpowiednio 5,5 oraz 4 cm długości. W ofercie były dwa silniki benzynowe – 1.8 l o mocy 123 KM oraz 2.0 l o mocy 150 KM. Stały napęd na cztery koła miał tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, a opcjonalnie można było zamówić auto z mechanizmem Torsen.

W 2001 roku do gamy dołączył dwulitrowy silnik Diesla 2.0 l. D-4D z wtryskiem bezpośrednim o mocy 116 KM.

Trzecia generacja (2006–2012)

W 2006 roku na rynku pojawiła się trzecia generacja Toyoty RAV4. Zgodnie z oczekiwaniami klientów samochód oferowany był wyłącznie z nadwoziem pięciodrzwiowym. Auto otrzymało nową platformę i było aż o 19 cm dłuższe od poprzednika. W USA oraz na wybranych innych rynkach pojawiła się także wersja ze zwiększonym rozstawem osi.

Po raz pierwszy pojazd ten wyposażono w elektronicznie kontrolowany napęd AWD, którego działanie było automatycznie dostosowywane do prędkości, wciśnięcia pedału przyspieszenia, kąta skrętu kół oraz przeciążeń. Był to też pierwszy RAV z systemem wspomagającym zjazd ze wzniesienia (DAC) oraz asystentem ruszania pod górę (HAC).

Gama jednostek napędowych obejmowała silniki benzynowe (2.0, 2.4, 2.5 oraz 3.5 l) oraz nowego Diesla 2.2 l.

Czwarta generacja (2013–2018)

Czwarta generacja RAV4, która była dostępna na rynku od 2013 roku, była o 23,5 cm dłuższa, co zwiększyło przestrzeń bagażową aż o 47%. Chcąc zwiększyć komfort podróżowania oraz przyjemność z prowadzenia auta, przeprojektowano układ zawieszenia. Napęd na cztery koła zyskał system Dynamic Torque Control oraz kontrolę jazdy w zakręcie i tryb sportowy.

Gama silnikowa składała się z jednostek benzynowych (2.0 l, 2.5 l) i diesli (2.0 l, 2.2 l).

W 2016 roku do gamy napędów dołączyła pierwsza w tym segmencie hybryda o mocy 197 KM połączona z elektrycznym napędem na cztery koła E-Four. Był to wówczas najmocniejszy wariant RAV4, a zarazem najbardziej oszczędny i najmniej emisyjny, także dzięki opływowej sylwetce.

Piąta generacja (od 2018)

Na początku 2019 roku w Europie zadebiutowała piąta generacja RAV4, a już rok później sprzedano 10-milionowy egzemplarz w historii modelu.

Auto w nowym wydaniu zyskało mocny wygląd. Był to pierwszy SUV Toyoty na nowej platformie TNGA, która gwarantowała niskie położenie środka ciężkości, niską masę oraz wysoką sztywność, co przekłada się na doskonałe właściwości jezdne.

W Europie Zachodniej auto oferowane było wyłącznie jako hybryda z układem czwartej generacji. Nowy, 2,5-litrwy silnik Dynamic Force miał więcej mocy i był wydajniejszy.

W 2020 roku do gamy auta dołączyła hybryda plug-in. To najmocniejsza i zarazem najoszczędniejsza wersja, która ma 306 KM oraz bardzo niskie emisje CO2 oraz zużycie paliwa.

GR SPORT (od 2023)

Nowa wersja GR SPORT do gamy modelu dołączyła w 2023 roku. Stylistycznie nawiązywała ona do motorsportowych sukcesów zespołu TOYOTA GAZOO Racing. Nowa wersja charakteryzowała się dynamicznym wyglądem, 19" felgami aluminiowe, ulepszonym zawieszeniem ze sprężynami i amortyzatorami o sztywniejszej charakterystyce.