Wideorozmowa z doradcą
Konfiguruj swoją Toyotę
Umów się na przegląd - jesteśmy otwarci

Strategia Toyoty dotycząca samochodów elektrycznych

30 modeli do 2030 roku

2021-12-14

Prezydent Toyota Motor Corporation Akio Toyoda ogłosił strategię koncernu na najbliższe lata. Jej głównym założeniem jest osiągnięcia neutralności klimatycznej. Do 2030 roku w gamie Toyoty i Lexusa pojawi się aż 30 bateryjnych samochodów elektrycznych. Kierownictwo koncernu zakłada, że do 2035 roku Toyota Motor Europe osiągnie 100-procentową sprzedaż bezemisyjnych pojazdów.

Podczas specjalnej konferencji prasowej Toyota ogłosiła szczegóły swojej strategii na najbliższe lata. Akio Toyoda, prezydent Toyota Motor Corporation, zapowiedział, że do 2030 roku gama BEV Toyoty i Lexusa będzie liczyła 30 modeli. Roczna sprzedaż tych samochodów osiągnie poziom 3,5 miliona egzemplarzy.

Lexus do 2030 roku będzie oferował w Europie, Ameryce Północnej i Chinach wyłącznie samochody elektryczne (BEV). Będą rozwijane wszystkie rodzaje zelektryfikowanych napędów, aby dostosować ofertę do specyfiki poszczególnych rynków.

Z kolei Toyota opracuje uniwersalną platformę E3, łączącą e-TNGA z normalnymi platformami TNGA. Na bazie tej platformy można będzie wydajnie i szybko opracowywać samochody HEV, PHEV i BEV we wszystkich kluczowych europejskich segmentach.

Przedstawiciele koncernu zaprezentowali 16 elektrycznych samochodów Toyoty i Lexusa, które w najbliższym czasie zostaną wprowadzone na sprzedaży. Pierwszy z nich – bZ4X – zadebiutuje na rynku już w roku 2022. Obok niego na scenie pojawiły się SUV-y i crossovery, auta sportowe, sedany, auta dostawcze, a także terenowy SUV i pick-up.

Toyota oferuje obecnie ponad 100 modeli spalinowych, hybrydowych, hybryd plug-in, pojazdów elektrycznych na wodór i na baterie w ponad 170 krajach i regionach. Z kolei w gamie Lexusa jest ponad 30 modeli spalinowych, hybrydowych i hybryd plug-in w ponad 90 krajach i regionach.

5 modeli z linii bZ

Nowa Toyota bZ4X wejdzie na rynek już w przyszłym roku. Trwają ostatnie prace przygotowawcze do uruchomienia produkcji tego modelu w fabryce Motomachi.

Podczas konferencji Toyota pokazała kilka kolejnych aut z nowej linii bZ. Były to:
• średniej wielkości SUV o sportowej sylwetce,
• superwydajny kompaktowy SUV przeznaczony na rynki Europy i Japonii,
• średniej wielkości sedan,
• duży SUV z trzema rzędami siedzeń.

Strategia Toyoty dotycząca aut elektrycznych

„Kompaktowy SUV z linii bZ to mały samochód, dlatego przy jego projektowaniu skupiliśmy się na jak największej wydajności. Naszym celem jest osiągnięcie zużycia energii na poziomie zaledwie 125 Wh/km – będzie to najlepszy wynik w tej klasie. Średniej wielkości sedan będzie spełniał oczekiwania klientów jako główny samochód w rodzinie. Zaprojektowaliśmy także dużego SUV-a z trzema rzędami siedzeń dla większych rodzin” – relacjonował Akio Toyoda.

„Nie tylko dodamy napęd elektryczny jako opcję do już istniejących modeli, ale wprowadzimy pełną gamę masowych modeli elektrycznych w rozsądnych cenach, które spełnią oczekiwania różnych klientów. Chcemy dostarczyć kierowcom na całym świecie bateryjne samochody elektryczne o pięknej stylistyce i świetnej charakterystyce jazdy, które prowadzi się z przyjemnością” – kontynuował Akio Toyoda.

Rozwój nowych technologii i wprowadzanie ich do samochodów elektrycznych pozwoli Toyocie stworzyć zróżnicowaną gamę modeli dostosowanych do różnych rynków i klientów. Pojazdy użytkowe na baterie będą mogły być wykorzystywane zarówno do transportu długodystansowego, jak i do lokalnych dostaw i pracy kurierów. Koncern planuje stworzyć też superkompaktowe auto dostawcze, które można będzie wykorzystywać w car-sharingu.

Zdywersyfikowana gama napędów

Realizacja tych planów nie będzie możliwa bez odpowiednich inwestycji. Do 2030 roku Toyota planuje przeznaczyć 4 biliony jenów (30 miliardów euro) na rozwój i produkcję samochodów elektrycznych, w tym 2 biliony jenów na baterie. Kolejne 4 biliony jenów (30 miliardów euro) koncern zainwestuje w rozwój gamy hybryd, hybryd plug-in i samochodów na wodór. Łącznie inwestycja w globalną gamę zelektryfikowanych samochodów do końca dekady ma wynieść 8 bilionów jenów (60 miliardów euro).

„Osiągnięcie neutralności oznacza zapewnienie ludziom na całym świecie dobrego, bezpiecznego życia. Musimy ograniczyć emisję CO2 najbardziej jak to możliwe, najszybciej jak to możliwe. Żyjemy w zróżnicowanym świecie w czasach, kiedy przewidywanie przyszłości jest bardzo trudne. Dlatego oferowanie tych samych opcji różnym ludziom na różnych rynkach nie zaspokoi ich potrzeb. Toyota będzie nadal z równą intensywnością rozwijać różne rodzaje samochodów i napędów, aby dostosować ofertę do indywidualnych potrzeb” – zaznaczył Akio Toyoda.

W rozwój i produkcję baterii w ciągu ostatnich 26 lat Toyota już zainwestowała bilion jenów. W tym czasie wyprodukowała ponad 19 milionów baterii do samochodów. Na tym doświadczeniu firma bazuje dalszy rozwój.

Jesienią 2021 roku Toyota poinformowała, że zainwestuje 1,5 biliona jenów (11,2 miliardów euro) w rozwój i produkcję baterii. Teraz Akio Toyoda zapowiedział, że kwota ta wzrośnie do 2 bilionów jenów.

Toyota zamierza też do 2035 roku doprowadzić do tego, by wszystkie jej fabryki były neutralne węglowo. Jednocześnie planuje też ograniczyć zużycie energii i wprowadzić innowacyjne technologie produkcji.

30 lat doświadczeń w elektryfikacji

Dział rozwoju samochodów elektrycznych Toyoty powstał w 1992 roku – na długo przed premierą Priusa. W wyniku prac tej jednostki w 1996 roku zadebiutował RAV4 EV. Po 2000 roku marka niejednokrotnie prezentowała prototypowe małe pojazdy elektryczne, a w 2012 roku wprowadziła do użytku jednoosobowe COMS EV oraz elektryczną wersję iQ. W 2021 roku zadebiutowały pojazdy C+pod i C+walk. Przyspieszyły prace nad ePalette oraz innymi pojazdami elektrycznymi.

Nie były to jedyne dokonania marki. Toyota intensywnie też rozwijała technologię ogniw paliwowych i ich zastosowanie w samochodów zasilanych wodorem. W 2002 roku zadebiutowała ograniczona seria modelu FCHV, a w 2008 roku udoskonalonego FCHV-adv. W 2014 roku ruszyła produkcja pierwszego masowego samochodu wodorowego Toyoty –Mirai. Napęd wodorowy trafił też do ciężarówek i autobusów.

Dowiedz się więcej

Ponad 10 000 sprzedanych egzemplarzy PROACE CITY Ponad 10 000 sprzedanych egzemplarzy PROACE CITY Sprawdź szczegóły Zrównoważona produkcja bioetanolu Zrównoważona produkcja bioetanolu Wspólny projekt Toyoty i partnerów KINTO ONE coraz popularniejsze w Polsce KINTO ONE coraz popularniejsze w Polsce Sprawdź najchętniej wybierane modele Toyoty Autobusy na wodór w Madrycie Autobusy na wodór w Madrycie Wodorowe ogniwa paliwowe Toyoty w transporcie miejskim Land Cruiser i Hilux 2023 z paliwem HVO100 Land Cruiser i Hilux 2023 z paliwem HVO100 Odnawialny olej napędowy zamiast diesla Nowe auto dostawcze na wodór Nowe auto dostawcze na wodór Toyota, Isuzu, Hino i CJPT łączą siły Corolla w programie Najmu KINTO ONE Corolla w programie Najmu KINTO ONE Sprawdź warunki wynajmu auta przedkontraktowego Beyond Zero – Dni Elektryfikacji Toyoty Beyond Zero – Dni Elektryfikacji Toyoty Poznaj szczegóły wydarzenia Europejski rekord sprzedaży samochodów Toyoty Europejski rekord sprzedaży samochodów Toyoty Świetne wyniki za pierwszą połowę 2022 roku Baterie ze stałym elektrolitem Baterie ze stałym elektrolitem Ponad 1300 patentów Toyoty Toyota Land Cruiser Matt Black Edition Toyota Land Cruiser Matt Black Edition Zobacz nową wersję specjalną 67% sprzedaży Toyoty w Polsce stanowią hybrydy 67% sprzedaży Toyoty w Polsce stanowią hybrydy Sprawdź szczegóły